Ceryan



Osman İşmen ve 70’lerin Kopuk Müziği

Yazıya başlamadan ekleyeyim, youtube açabilenler linkteki şarkıyı, açamayan ama albüme sahip olanlar albümden bir şarkıyı dinleyip okurlarsa, yazı kafanızda daha da anlam kazanacaktır. İkisini de yapamıyorsanız Zeki Metin filmlerini düşünüp öyle başlayın.

Osman İşmen – Diskomatik Katibim

70’ler müziğin ticari kaygılardan daha uzak, müzisyenlerin merak ettikleri seyleri daha serbestçe denedikleri bir dönem. Osman İşmen’de Diskomatik Katibim’i 1978 senesinde çıkarmış. Tabi o gunü bugün böyle yorumluyoruz nihayetinde ama kaydedildiği zamanda para kazandırsın diye çıkmıştır bu albüm piyasaya. Bu sebeple ilk cümledeki önermemin tam olarak cevap verdiğine inanmasam da, sebeplerinden birisinin o olduğuna inanıyorum. Bir diğer sebep de daha fazla sayıda iyi müzisyenin aynı anda varolabildiği bir zamanda onlardan öykünerek müzik yapanların ürünleri de daha kaliteli oluyor. Cem Karaca’nın Barış Manço’nun günümüzdeki örneklerden çok daha iyi olmaları bunu açıklıyor sanırım.

Bu rahatlıktan olsa gerek Osman İşmen de denesem nasıl olur diyerek, ilgisini çeken birşeyi yapmışa benziyor. Türk müziğinin dna kodlarına işlemiş şarkıların bir kısmını o donemin (70’ler) revaçta tarzıyla yorumlayarak disco, funk, groove değişik bir albüm sunmuş bizlere. Nihavend longadan mehter marşına çok iyi bildiğimiz on şarkıyı bu şekilde dinlemek değişik bir his tabi. ama tarzların birbirine oturmamasindan kaynakli bir olmamislik, bir oturmamislik hissettim ben bir kaç şarkıda.

Yinede düşünmeden edemiyorum, kasap havası düğünlerde o dandik synthesizerlarla değil de Osman İşmen’in bu albümdeki haliyle çalınsa düğün salonlarının disko toplaronın daha bir anlamı olmaz mıydı diye. Bu albüm düğün salonlarında kendine yer edebilmiş ve bu günlere kalabilmiş olsaydı, düğün denen aksiyonun çok daha eğlenceli geçeceğine inanıyorum.

O yıllarda çıkan benzer albümlerin basına gelen hadise Diskomatik Katibim’inde başına gelmiş, Türk filmleri bu albümdeki şarkıları birçok filmde hunharca kullanmış. Zeki Metin filmlerine, Teco’nun hippi olduğu o ev partileri ya da çılgın diskotek ortamlarına dikkat, arkada mutlaka bu albümden bir şarkı çıkacaktır karşınıza. Gerçi gerilim sahnesine Pink Floyd Dogs solosu koyanlar da varmış bu memlekette. Tabi Yeşilçam o zamanlar Osman İşmen olsun Önder Bali orkestrasını kullanırmış. Doksanlara geldiğimizde Levent Kırca’nın Barbaros Hayrettin’inin enfes şarkılarını kullandığını da gördük, değişik kafalar tabi bunlar.

Denemek için alın/indirin dinleyin derim. Sonrasında bazı yerlerde belki sizde kullanmak istersiniz ya da arkadaslarınıza çalıp sekil de yapmak isteyebilirsiniz. Bir kere dinleyip bir şey kaybetmeyeceğiniz gibi şarkıların bu yorumlarını daha çok beğenebilirsiniz de.

Meraklısına Not: Albümde yer alan şarkılar aşağıdaki gibi

1) üsküdar’dan diskoteğe giderken
2) nihavent longa
3) mevlana, kara karadır
4) döktürü süt içtim diskotekte
5) konyalı final

kısım 2:

1) rast disko intro
2) hekimoğlu
3) disko kasap havası
4) azize diskotekte
5) ceddin dede (mehter marşı)

Reklamlar

Bir Yanıt Bırakın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: