Ceryan



Ben elektronik müzikten hoşlanmıyorum.

“Ben elektronik müzikten hoşlanmıyorum.” diyen çok kişiyle karşılaştım. Her müzik dinleyicisinin “abi ben her türlü müziği dinlerim!” tarzı bir geniş gönüllülük beklemiyorum, fakat bu tarz bir ön yargının elektronik müzik için özelleşmesi gerçekten ilgi çekici. Bunun yanında bu fikirdeki kişiler müzikle üç aşağı beş yukarı ilgileniyorlar -caz olsun, rock olsun, yani müzikten anlamamaları veya çeşitlilik karşıtı olması gibi bir durumları da yok; karşımızda incelenesi bir ön yargı var.

Bu ön yargı üzerinde bilgi sahibi olmak biraz zor, çünkü üzerine bilim yapılmayacak kadar önemsiz gözüken bir konu. Üzerine üstlük yandan bu öznel cevapları olan soruların analizini yapmak çok zor. Tabi ki merak eden insanın yaptığı en sıradan şeyi yaptım; Google’a sordum.

Google’da konuyla ilgili kelime dizilerinin verdiği İngilizce’deki arama sonuçları merakımı doğrular nitelikte, çünkü on binlerce sonuçla karşılaşıyorsunuz. (“İnsanlar neden elektronik sevmez” ya da “elektronik müzik sevmiyorum” gibi aramalar yaparsanız göreceksiniz) Bu sonuçları okudum bir süre, ve genel olarak görüşlerin bir listesini çıkardım. Tabi ki iş burada bitmiyor, çünkü ‘bu ön yargıyı kırabilmek mümkün mü’ veya ‘neden oluşmuş’ gibi sorulara da değinmek gerekiyor.

En çok karşılaştığım ve herhalde en basit seviyedeki karşı çıkma, elektronik müziğin kolay üretilebilir olduğu. Hatta ileri gidersek, bu müziğin eğitim ve yetenek gerektirmeden oluşturulabilmesi ve bilgisayarı olan herkes tarafından yapılabileceği sık dile getirilen nedenler. İnsanlarda böyle kanıların oluşması bir ölçüde kabul edilebilir, çünkü bu müziği yapmak için temelde çok ekipman gerekmiyor. Bu olsa olsa iyi bir şey olabilir, çünkü bir alanda üreten insan sayısının fazla olması o alanı yükseltir. Ama bunu böyle yorumlamayan kişiler, sanırım, çokluktan kaynaklanan kalite farklılığından daha çok rahatsızlar. Bu açıdan haklarını vermek lazım. Rastgele gittiğiniz bir filarmoni orkestrasının konserinde hayal kırıklığına uğrama şansınız, internetten rastgele dinlediğiniz elektronik müziğe göre çok daha azdır. Eğer bir türden çok örnek varsa, iyisini bulmak için daha fazla çaba sarf etmeniz lazım. Bu elektronik müzik için çok doğru bir saptama, beğeninizi kazanacak kalitede müziği bulmak için diğer türlerden çok daha fazla uğraşmanız gerekiyor. Yani ortada çok fazla bilgisayar olabilir, ama yetenek için aynı şeyi söyleyemeyiz.

İkinci çok karşılaşılan sebep ise elektronik müziğin teknoyu çağrıştırması ve alt türleri hakkında bilgi sahibi olunmaması. Genel kanılardan biri de tekno imajının insanları elektronik müzikten itmesi. Bu tarihsel rastlantı, -80’lerin imajı- güncel elektronik müziğe haksızlık yapılmasına neden oluyor galiba.

Son grupta ise tekno müziğin tekrarı sevmesi ve söz içermemesi var. Anlaşılana göre insanlar şarkı sözlerini tahmin edilenden daha fazla önemsiyormuş. Tabi ki söz içeren şarkılar da yeterince var, ama sözsüz bir rock, pop şarkısı duymak çok daha az olası. Bu görüşü destekleyen bir bulgu, 2000’lerde çıkan elektronik müziğin daha fazla söz içermesi ve insanları çekmedeki etkisi. Mesela Royksopp, Fatboy Slim ve Bonobo Türkiye’de diğer prodüktör ve D.j.’lere göre daha fazla popüler oldular.

Bu ön yargıların zamanla eriyeceğini söylemek yanlış olmaz. Bundan daha ilginç tahminler de bulunmak gerekirse, elektronik tabanı olan müziklerin üretimi internetin müzik dağılımına katkısıyla artışa geçecek. Daha geniş kitleler seslenmek isteyen müzisyenler de müziklerini olabildiğince elektronik müzik etiketinden uzak tutmakta fayda görecekler (Electroacoustic diye bir terimin icat olması buna bir örnek). Son öngörüm ise, biz tüketenleri ilgilendiriyor. Artık tamamen internette doğup büyüyen türleri öğrenmek ve dinlemek için fazladan bir bilgilenme gerekecek. LastFM, Pandora tarzı kaynakların yanında dinleyicilerin ürettiği bilgilendirme içerikleri de önemli hale gelecek. Ansiklopedik bilgiler, -wikipedia, amg, bu dinamik ve çağdaş müziği ancak geriden takip edebiliyor. İşte bu noktada başlattığımız bu blog tarzı oluşumlara daha fazla ihtiyaç duyulacak.

Trackbacks & Pingbacks

Yorumlar

  1. * pembejaponbaligi says:

    simdi dogrudur, ben de genel anlamda elektronik muzik seven bir bunye degilim :))

    ve benim derdim de ayni seslerin cok fazla tekrar ediliyor olusu. arka arkaya ve surekli ayni ritmi ya da notalari duyup 10 dakika sonra araya giren bir “didotdidotdot” ile bir 10 dakika daha kazanilmasi durumu sinirimi hoplatiyor.
    belki beynim o frekansta bir müziğe “aman aman, sus bi” diyor, bilemiyorum.

    ama cok denedim, yapamadim. belki zamanla.. 🙂

    | Cevapla Gönderildi 7 years, 6 months ago
  2. * Cenk says:

    Aa ben de lan! Ben de hoşlanmıyorum. MP3 çalıyo di mi onlar aslında?

    Herneyse, böyle ciddi seviyeli bir blog yazısının altına yaptığım yorumla facebook’ta yorum yapan öküz arkadaş konumuna düşüp sevgili enginciğimi rezil etmeden ciddi yorumlarda bulunayım:

    Yıllarca “elektronik mi? peeh mp3 lan o” demiş olsam da pek leziz bir şey olabilir elektronik müzik. Misal Fat Boy Slim’i getirin ekmeksiz yerim o derece…

    (Arada link vermeye çalıştım saçmasapan görünmez umarım)

    | Cevapla Gönderildi 7 years, 6 months ago
    • * nexgen101 says:

      Girismeyi planladigim ancak yeterli insan kaynagi bulamadigim bir elektronik muzik portali projem var. Bu konuda birseyler yapabilirmiyiz acaba ?

      | Cevapla Gönderildi 7 years, 6 months ago
      • * funkyou says:

        selam benim de elektronik müzik ve diğerlerini tanıtabilecek birşeyler yapma fikri vardı uzun zamandır, isteyen varsa bana ulaşırsa sevinirim

        Gönderildi 7 years, 6 months ago
  3. * funkyou says:

    şimdi de konu hakkında birkaç kelam edeyim

    elektronik müzik niçin sevilmez?
    çeşitli müzik tarzlarını dinleyen çeşitli müzik tarzlarında çalan yerlerde çeşitli, her biri ayrı kafada insanlarla bulunmuş biri olarak söylemeliyim ki; evet insanlar elektronik müziği sevmiyor

    ilk cümlede bunu söyleselerde biraz daha konuştuğunuzda insanların elektronik müzikten ne anladıklarını ve niçin sevmediklerini anlayabiliyorsunuz. ritmin tekdüzeliği mekanik soğuk ve duygusuz olması, elektonik müzik dinleyicilerinin uyuşturucularla bağdaştırıllmış olması buradaki en büyük etken (bağcılar teknosu, alman trance’i gibi)

    bu önyargıyı biraz aşmak için insanlara elektronik müzik hadisesinin sadece bunlarda ibaret olmadığını, çok farklı subgenre larda farklı müziklerden (funk, r&b, soul, reggea ve dub) etkilenmiş olduğunu anlatmak, karşındakine göre birkaç bişey dinletmek ve sonrasında daha da farklı şeylerin de varolduğunu göstermek yeterli olabiliyor çoğu zaman…

    mesela ben, eskiden deliler gibi rock metal dinlerken elektonik müzik sayesinde çok daha geniş düşünebiliyorum.bir anlamda elektronik müzik dinlemek rock’ın klişelerinden kurtardı.

    veya arabesk dinleyen jiletçi arakadaşınıza (evet aynen bu kategorideki biri) massive attack – butterfly caught dinlettiğinizde fikirleri tamamen değişebiliyor.Veya reggea dinleyen birisine prodigy – out of space dinlettiğinizde bu parçanın ardında muhteşem bir max romeo parçası olduğunu farkedebiliyor.veya sadece postrock dinleyen birisine brian enodan bikaç şey dinlettiğinizde ambient, downtempo türlerine yavaş yavaş kaydığını görebiliyorsunuz.

    kısacası elektronik müzik= tiesto, techno, extacy anlayışının olduğu bir ülkede başkalarına farklı şeyleri tanıtıp dinlediğinizde olumlu tepkiler alabiliyorsunuz.Önyargıları kırabilmek için biraz yaklaşamak ve tanıtabilmek gerekiyor

    | Cevapla Gönderildi 7 years, 6 months ago
  4. elektronik müzik devasa bir şey… ben elektronik müzik deyince yukarıdaki yorumların çoğunda bahsedilen türlerden çok daha fazlasını algılıyorum… ben mümkün değil tekno vb dinleyemem… seven dinler… isteyen istediğini dinler, tamamına çok büyük saygım var… müziğin türü önemli değildir, kalitesi önemlidir diyenlerdenim… ve o türleri yapan çok arkadaşım da var… ama elektronik müzik sadece 3-5 tür değil ki! pink floyd elektronik müzik yapmıyor mu? bu sayfada çok güzel bir link var, “ishkur” o sayfa benim demek istediğimi çok iyi anlatıyor…

    | Cevapla Gönderildi 7 years, 6 months ago


Bir Yanıt Bırakın

